Megfelelni az építőipar növekvő kihívásainak

A társas- és családi házak gombamód szaporodnak Magyarországon, az ember azt gondolná, a hét szűk esztendő után itt a Kánaán. Ám a beszélgetésből kiderül, ahhoz, hogy az építőipar szereplői profitáljanak az építést ösztönző intézkedésekből, bizony, nagyon sok kihívásnak kell még megfelelni. De ha megfelelnek, biztosan építhetnek egymásra. Azzal pedig a vásárlók is jól járnak. (Az interjú a Hírös Gazdaság magazinban jelent meg.)

– Hatalmas építkezési láz vette kezdetét az utóbbi időszakban. Hogy éli meg mindezt az ön cége, hogyan látja az építőipar helyzetét?
– Az építőipar nagyon komoly kihívások előtt áll. Az biztos, hogy ekkora változásra nem készült fel a szakma. Mi még könnyebben utána tudjuk igazítani a dolgainkat, hogy megfeleljünk a vevőknek és a piacnak. De a szakma azon része, ami a kivitelezést fogja át, az anyag biztosításán és a projektek megvalósításán dolgozik, az állandósuló szakemberhiány mellett bizonyos területeken már anyaghiánnyal is küzd. Vannak területek, ahol a beszállítók nem tudnak határidőre szállítani, emiatt a kivitelezésben csúszás van, de a szakemberhiány is hozzájárul ahhoz, csúsznak a határidők. Ráadásul emelkednek az árak a megnövekedett kereslet miatt. A korábbi költségvetésekkel beállított projektek az eredeti számokkal már nem valósítható meg, többletkiadást vagy többletköltséget jelenthet adott esetben.

– Hogyan próbálnak megfelelni a kihívásoknak?
– Mint mondtam, sok mindennel meg kell küzdenie ma a szakmának. Mi felkészültek vagyunk, hogy továbbra is maradéktalanul ki tudjuk szolgálni a vásárlókat, és el tudjuk juttatni az árut a megfelelő helyre. Plusz létszámmal, plusz technikával és eszközökkel várjuk a megrendeléseket. Ha van is csúszás a beszállítók leterheltsége miatt, nem féltem a cégem, mert biztos vagyok benne, hogy utoléri magát. Igazából a gyártókat sem, a kivitelezést se, de ki kell mondani: most gond van. Ha ez hosszútávon így marad, márpedig váratóan így marad, akkor fel kell készülni. A hét szűk esztendő után egy erős 4-5 esztendő várható, de ahhoz, hogy ennek a pozitív változásnak élvezzük az előnyét, fel kell készülni a piac minden szereplőjének.

– Mennyire vagyunk a sűrűjében?
– Ezt nagyon nehéz megmondani. Ahogy egy bornak is van zenitje, a szakmánknak is eljön a legizgalmasabb, legtartalmasabb időszaka. Hogy ez mikor jön el, meddig áramlik ekkora pénz, és meddig lesz ekkora igény a lakásépítésre, az kiszámíthatatlan, ma még nem látjuk. A válaszok a felmerülő problémákra most alakulnak ki. Sok mindennel kell foglalkozni, még azzal is, hogy a szomszédos országokból hozzunk be termékeket, ha meg akarunk felelni azoknak a kihívásoknak, melyek elé a megnövekedett igények állítottak. Ami biztos: ma még mindenki a felkészülés időszakában van.

– Kik a vásárlók?
– A magán vevők mellett döntően azok a cégek, akik korábban is családi-, illetve társasház programokban vettek részt. Az ő igényük nőtt meg többszörösére, a szakkivitelezés irányából. Nagyon sok befektetéscélú társaházépítés valósul meg, nagyon erős a hosszútávú befektetői szándék. Ez pedig jót tesz a szakmának.

– A sok megoldandó feladat közül egy, talán a legjelentősebb, a bérnövekedés kérdése. A Hufbau-Akker hogy oldotta meg ezt?
– A legfontosabb kihívás a munkaerő megtartása a következő pár évben. Mi már korábban is fontosnak tartottuk, hogy a jó munkaerőt megbecsüljük, értékeljük. Az elmúlt pár évben több béremelést is végrehajtottunk, és én büszke vagyok azokra a fizetésekre, amit ma biztosítani tudunk a 140 dolgozónknak. Persze ettől függetlenül továbbra is kihívás a munkaerő megtartása. A jó szakembert észreveszi a versenytárs, a piac. Azt szeretném, ha a számításait hosszú távon mindenki nálunk találná meg.

– Úgy tűnik, ön már megtalálta a számításait, hiszen lassan három évtizede annak, hogy megalapította a céget.
– Magam betöltöttem a második 30 évemet, most kezdtem meg a harmadikat. Az első volt a tanulás, a tapasztalatszerzés időszaka, a második a termékenységé. Ekkor születtek a gyermekeim, a cég, rengeteg kapcsolat. És ebben az időszakban érte el a cég azt a szintet, ahol most tart.

– Van terve a következő harminc évre?
– Az első tízre biztosan. Az első öt évben szeretném elvégezni a tervezett fejlesztéseket. Kecskeméten bővítjük a telephelyünket, mely során korszerűbb helyre költözünk a telephelyen belül, de ugyanez igaz Soltvadkerten is. És továbbra sem mondtunk le az esetleges további fejlesztésekről (telepnyitás, áruházépítés) a következő öt évben. A második öt év terve az elengedés időszaka, amikor szeretném a céget befejezni, és készen átadni a következő generációnak. Remélem, hogy az új menedzsmentben minél többen lesznek benne a tulajdonosok gyermekei közül.

– A generációváltás mennyit lendíthet?
– Saját példámon még nem tudom, de az biztos, hogy az a vezetési stílus, az a piaci magatartás, amit mi képviselünk jó alapokon nyugszik, komoly értéket képvisel, de a jövőben meg kell újulni, ami tovább generálja az egészet, amitől még jobb lesz. Segítséget kérni a fiataloktól? Átadni nekik a stafétát? Ezek nagyon nagy kérdések. Az biztos, ha az évtizedek alatt kialakult beidegződések diktálnak, ha csak egyféleképpen gondolkodunk, azt a cég előbb-utóbb észreveszi, és megáll. Ha képesek vagyunk megújulni, megváltoztatni a motivációs rendszert vagy a termékválasztékot, az eredményeket hozhat. De az is lehet, hogy ehhez magad helyett mást kell odatenni vezetőnek. Nekem szerencsém van, mert én nyitott vezető vagyok. A nyitottság pedig gazdagít, többé és jobbá tesz, míg a zártság, az ego megöl. Könnyen lehet, hogy lemaradsz és rossz döntéseket hozol, ha ragaszkodsz a saját kis világodhoz. De ha elfogadod az új ötleteket, észreveszed, hogy abban mi a jó neked, az segít abban, hogy tovább tudj lépni.

Forrás: Hírös Gazdaság Magazin

akkeradmin

akkeradmin

Kapcsolat

MIBEN SEGÍTHETÜNK?

Ha több információra van szüksége, kérjen visszahívást, és beszéljen az Akker termékspecialistájával vagy ha már pontosan tudja, miből mekkora mennyiséget szeretne, kérjen árajánlatot!

Hozzájárulok, hogy a Hufbau-Akker a nevem és e-mail címem felhasználásával árajánlatot küldjön részemre. Az adatkezelési tájékoztatót és nyilatkozatot elolvastam, megértettem